تویوتا چیست؟
در SS ، پرسنل به ازای هر پیشنهاد مفید و اجرایی که بدهند متناسب با منافع حاصله ، منفعت میبرند .
در SS ، مدیران، «عاشقِ» گرفتن پیشنهادات هستند .
پیشنهاداتی که بعضاً ، حتی طرز مدیریت آنها را زیر سوال میبرد ، اما نهایتا منجر به "مدیرنمونه" شدن ایشان میگردد !
در SS ، تمام پرسنل ، از پائین تا بالا ، در همهٔ زمینهها (از تولید و مهندسی گرفته، تا مواد شوینده و حتی نظافت مستراح!) پیشنهاد میدهند .
خصوصاً که اغلب پیشنهادات از پائین دستهاست.
زیرا :
سیستم مدیریت تویوتا باور دارد که ۹۷ درصد از مشکلات و نواقص و درزها و نَشتیها، تنها توسط پرسنلی قابل شناسائیست که در کفِ سیستم ، مشغول به کارند و لذا تا ریزترین إشکالات را در امور ، متوجه میشوند .
سیستم مدیریت تویوتا میگوید :
فهم مدیران از مشکلات و معایب ، در حالت خوشبینانه ، فقط ۳ درصد است !
این است که به مشارکت «تمام پرسنل» ، اعتقاد و التزام عملی دارند .
این اعتقاد و التزام برآمده از یک قاعده ساده ریاضی است . . .
و اما قاعدهٔ ریاضی حاکم بر تویوتا از زبان خودشان :عقل «من» ، کوچکتر-مساویِ عقل «ما» .
(به همین سادگی!)
بدیهیست که بدون «روحِ» تویوتایی ، نمیتوان با «ابزارِ» تویوتایی به جایی رسید .
اینکه چرا آنها تویوتا هستند و ما نیستیم ،
با همان قاعدهٔ ریاضی که تویوتائیها به آن اعتقاد و "تعهد" دارند، بسادگی قابل توجیه است .
و اما در پایان، بد نیست که محاسبهٔ کوچکی انجام دهیم :
۷۰۰هزار پیشنهاد در «سال»، مساوی است با سالی که در هر «ساعت» از شبانهروز آن ، ۸۰ پیشنهاد تولید و تقدیم شود .
فقط تصور کنید اگر تویوتا فاقد یک چنین «سیستم مدیریت» میبود، مدیر تویوتا
چقدر باید فکر میکرد و
چقدر باید توان جسمانی میداشت و
چقدر باید إشراف کامل و همهجانبه به تمامی امور در تمامی سطوح سیستم میداشت ، که بتواند در هر «شبانهروز» ،بیش از ۱۹۰۰ ایدهٔ «بهبود» ارائه کند!
آن هم به طوری که ۹۹ درصد آن ایدهها ، عملی باشند!!
منبع:بنیاد آفرینش کارآفرینی