حدادعادل: بيهويتي در معماري نشانه بيهويتي در فرهنگ و انديشه است
حدادعادل: بيهويتي در معماري نشانه بيهويتي در فرهنگ و انديشه است
رييس مجلس شوراي اسلامي روز شنبه در مراسم افتتاح دومين همايش "مدرسه ايراني ،معماري ايراني"گفت: بيهويتي در معمارينشانه بيهويتي در فرهنگ و انديشه است.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا،حداد عادل افزود:آشفتگي در آثار هنري ، حكايت از آشفتگي ذهني مردم آن جامعه دارد.
وي با بيان اينكه در بسياري از شهرهاي بزرگ معماري نظم و نسقي ندارد، اظهار داشت: اين معماري هيچ تصوير و معناي واحدي را القا نميكند.
رييس مجلس تصريح كرد: برخي احساس ميكنند كه لباس معماري امروز به قامت اين جامعه دوخته نشده است.
حداد عادل كه رييس ستاد هويتبخشي مدارس است ،ادامه داد: روزگاري تمدن اسلامي زنده ، فعال ، پويا و كارآمد وجود داشت اما امروز وقتي سخن از تمدن اسلامي ميشود ، همه به فكر موزهها ميافتند.
وي با تاكيد براينكه "اين تصور نادرستي است"، اظهار داشت:ما ميخواهيم اين تصور نادرست را باطل كنيم، اين تصور نادرست به معناي اين است كه ديگر جهان بيني اسلامي نميتواند در جهان غرب سخني مستقلانه داشته باشد.
رييس مجلس خاطرنشان كرد:توجه به گذشته تمدنايراني و اسلامي نشان ميدهد كه هماهنگي و يك دستي و معناي واحد در تمدن ما وجود ندارد.
حدادعادل با اشاره به تعريف فرهنگ ازديدگاه"نيچه" فيلسوف آلماني گفت:
از ديدگاه نيچه فرهنگ عبارت است از سبك واحد حاكم بر انواع جلوههاي هنري و اين بدان معنا است كه وقتي هنر صور مختلف بهصورتهاي گوناگون بوجود آيد، امر واحدي بر همه آنها حاكم باشد.
وي افزود: ما بايد نسلي را تربيت كنيم كه بتواند معناي واحد حاكم بر جلوههاي مختلف هنري درك كند، يعني وقتي موسيقي گوش ميكند، گويي معماري را تماشا ميكند و وقتي معماري را تماشا ميكند ، گويي موسيقي گوش ميكند.
رييسستاد هويت بخشي مدارس با بيان اينكه " ما گمشدهاي داريم"، گفت :
وظيفه دولت بويژهوزارت مسكن و شهرسازي اين است كه موضوع معماري ايراني - اسلامي را جدي بگيرد.
حدادعادل يادآور شد: وزارت آموزش و پرورش سالانه به اندازه مجموع ديگر وزارتخانهها ساخت و ساز دارد و اگر به يك الگو، تصوير وتصور منطقيو صحيحي از معماري ايراني و اسلامي در ساخت و ساز مدارس برسد، قطعا در چهره پردازي شهرها موثر خواهد بود . اين مدارس براي دانش آموزان درسي خواهد بود كه در آينده نسبت به معماري چگونه فكر كنند.
رييس مجلس خاطر نشان كرد: مدرسهسازي بدون در نظر گرفتن هويت ايراني اسلامي كار آساني نيست.
حدادعادل ادامه داد: بايد با صبر و حوصله به سوالهاي موجود و به بايد و نبايدها پاسخ داد، بايد بدانيم مقصود ما از مدرسه ايراني چيست ، دنبال چه هستيم و در اين جستجو تكليف خود را با نوآوري و فناوري مشخص كنيم.
وييادآورشد:احساس ميشود ما هنوز پاسخ سوالهاي خود را پيدانكردهايم ، هم اكنون جرقههايي در اين رابطه زده شده است، بايد با اين جرقهها شعلهاي را روش كرد كه خاموش نشود.
رييس مجلس برضرورت بررسي كارشناسي معماريايراني و اسلاميدر دانشكدههاي هنر بدور از حب و بغض و شعار تاكيد كرد.
حداد عادل با بيان اينكه"ما بايد به عنوان يك ملت كهن معماري ايراني اسلامي را زنده كنيم"، اظهارداشت: مهندسان ايراني بايد به كمك وزارت آموزش و پرورش ببايند تا مدارس را از اين بيهويتي نجات دهند تا در معماري مدارس بهعنوان جلوهاي از تمدن اسلامي حرفي براي گفتن داشته باشيم.
دومين همايش مدرسه ايراني - معماريايراني باحضور حدادعادل رييس مجلس، عليرضا علياحمدي وزير آموزش و پرورش، حبيبالله بوربور رييسسازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور، جمعياز اساتيد و دانشجويانمعماريدر تالار پرديس دانشكده هنر دانشگاه تهران برگزار شد.
در حاشيه اين همايش با حضور حدادعادل دومين نمايشگاه مدرسه ايراني معماري ايراني افتتاح شد.
رييس مجلس شوراي اسلامي روز شنبه در مراسم افتتاح دومين همايش "مدرسه ايراني ،معماري ايراني"گفت: بيهويتي در معمارينشانه بيهويتي در فرهنگ و انديشه است.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا،حداد عادل افزود:آشفتگي در آثار هنري ، حكايت از آشفتگي ذهني مردم آن جامعه دارد.
وي با بيان اينكه در بسياري از شهرهاي بزرگ معماري نظم و نسقي ندارد، اظهار داشت: اين معماري هيچ تصوير و معناي واحدي را القا نميكند.
رييس مجلس تصريح كرد: برخي احساس ميكنند كه لباس معماري امروز به قامت اين جامعه دوخته نشده است.
حداد عادل كه رييس ستاد هويتبخشي مدارس است ،ادامه داد: روزگاري تمدن اسلامي زنده ، فعال ، پويا و كارآمد وجود داشت اما امروز وقتي سخن از تمدن اسلامي ميشود ، همه به فكر موزهها ميافتند.
وي با تاكيد براينكه "اين تصور نادرستي است"، اظهار داشت:ما ميخواهيم اين تصور نادرست را باطل كنيم، اين تصور نادرست به معناي اين است كه ديگر جهان بيني اسلامي نميتواند در جهان غرب سخني مستقلانه داشته باشد.
رييس مجلس خاطرنشان كرد:توجه به گذشته تمدنايراني و اسلامي نشان ميدهد كه هماهنگي و يك دستي و معناي واحد در تمدن ما وجود ندارد.
حدادعادل با اشاره به تعريف فرهنگ ازديدگاه"نيچه" فيلسوف آلماني گفت:
از ديدگاه نيچه فرهنگ عبارت است از سبك واحد حاكم بر انواع جلوههاي هنري و اين بدان معنا است كه وقتي هنر صور مختلف بهصورتهاي گوناگون بوجود آيد، امر واحدي بر همه آنها حاكم باشد.
وي افزود: ما بايد نسلي را تربيت كنيم كه بتواند معناي واحد حاكم بر جلوههاي مختلف هنري درك كند، يعني وقتي موسيقي گوش ميكند، گويي معماري را تماشا ميكند و وقتي معماري را تماشا ميكند ، گويي موسيقي گوش ميكند.
رييسستاد هويت بخشي مدارس با بيان اينكه " ما گمشدهاي داريم"، گفت :
وظيفه دولت بويژهوزارت مسكن و شهرسازي اين است كه موضوع معماري ايراني - اسلامي را جدي بگيرد.
حدادعادل يادآور شد: وزارت آموزش و پرورش سالانه به اندازه مجموع ديگر وزارتخانهها ساخت و ساز دارد و اگر به يك الگو، تصوير وتصور منطقيو صحيحي از معماري ايراني و اسلامي در ساخت و ساز مدارس برسد، قطعا در چهره پردازي شهرها موثر خواهد بود . اين مدارس براي دانش آموزان درسي خواهد بود كه در آينده نسبت به معماري چگونه فكر كنند.
رييس مجلس خاطر نشان كرد: مدرسهسازي بدون در نظر گرفتن هويت ايراني اسلامي كار آساني نيست.
حدادعادل ادامه داد: بايد با صبر و حوصله به سوالهاي موجود و به بايد و نبايدها پاسخ داد، بايد بدانيم مقصود ما از مدرسه ايراني چيست ، دنبال چه هستيم و در اين جستجو تكليف خود را با نوآوري و فناوري مشخص كنيم.
وييادآورشد:احساس ميشود ما هنوز پاسخ سوالهاي خود را پيدانكردهايم ، هم اكنون جرقههايي در اين رابطه زده شده است، بايد با اين جرقهها شعلهاي را روش كرد كه خاموش نشود.
رييس مجلس برضرورت بررسي كارشناسي معماريايراني و اسلاميدر دانشكدههاي هنر بدور از حب و بغض و شعار تاكيد كرد.
حداد عادل با بيان اينكه"ما بايد به عنوان يك ملت كهن معماري ايراني اسلامي را زنده كنيم"، اظهارداشت: مهندسان ايراني بايد به كمك وزارت آموزش و پرورش ببايند تا مدارس را از اين بيهويتي نجات دهند تا در معماري مدارس بهعنوان جلوهاي از تمدن اسلامي حرفي براي گفتن داشته باشيم.
دومين همايش مدرسه ايراني - معماريايراني باحضور حدادعادل رييس مجلس، عليرضا علياحمدي وزير آموزش و پرورش، حبيبالله بوربور رييسسازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور، جمعياز اساتيد و دانشجويانمعماريدر تالار پرديس دانشكده هنر دانشگاه تهران برگزار شد.
در حاشيه اين همايش با حضور حدادعادل دومين نمايشگاه مدرسه ايراني معماري ايراني افتتاح شد.
http://www.nezammohandesi.ir/oldsite/Newspage.asp?R=389
+ نوشته شده در جمعه دهم خرداد ۱۳۸۷ساعت 11:46  توسط خانه معماران اردبیل
|